Pada 22 September, masa tempatan, menurut Reuters, Toyota Motor Group berkata pada hari Khamis ia merancang untuk menghasilkan kira -kira 800,000 kenderaan di seluruh dunia pada bulan Oktober kerana kekurangan semikonduktor, kira -kira 100,000 kurang daripada pelan pengeluaran purata bulanannya.
Potongan itu dapat dilihat sebagai tanda yang membimbangkan bahawa kekurangan cip akan terus menghalang jualan untuk pembuat kereta terbesar di dunia pada separuh kedua tahun fiskal yang berakhir pada bulan Mac, kata laporan itu. Dan ia dilihat sebagai tempoh kritikal bagi kumpulan untuk melantun dari genangan pengeluaran yang disebabkan oleh kekurangan bahagian auto utama dan gangguan rantaian bekalan yang lebih luas.
Toyota, bagaimanapun, belum lagi menyesuaikan sasaran pengeluaran kenderaan global untuk tahun fiskal semasa, berpegang pada ramalannya 9.7 juta kenderaan.
Pembuat kereta Jepun berkata bulan lalu bahawa ia bertujuan untuk menghasilkan purata kira -kira 900,000 kenderaan sebulan dari September hingga November.
Tetapi syarikat itu berkata sekali lagi pada hari Khamis bahawa ia kini menjangka akan menghasilkan purata kira -kira 850,000 kenderaan sebulan dari Oktober hingga Disember.
Di bawah pelan pengeluaran Oktober, Toyota akan menggantung 10 barisan pengeluaran di tujuh loji domestik sehingga 12 hari.
Laporan itu menegaskan bahawa pada bulan Oktober tahun lepas, apabila wabak pneumonia mahkota baru mengganggu bekalan bahagian di Asia Tenggara, Toyota menghasilkan hanya 627,452 kenderaan di seluruh dunia.
Secara berasingan, saingan Toyota Honda Motor Co pada hari Khamis ia akan mengurangkan pengeluaran kenderaan di dua loji Jepun sehingga 40% pada awal Oktober disebabkan oleh rantaian bekalan dan isu logistik yang berterusan termasuk kekurangan cip.
Sebelum ini, pembuat kereta Jepun telah memberi isyarat bahawa kekurangan cip itu merosot, tetapi tidak jelas apabila ia akan diselesaikan.
Walaupun krisis bekalan cip dijangka dapat meringankan, bilangan kenderaan elektrik dan kenderaan yang dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu maju akan meningkat, dan setiap kenderaan memerlukan lebih banyak semikonduktor.