Hello Guest

Sign In / Register

Welcome,{$name}!

/ Log keluar
Melayu
EnglishDeutschItaliaFrançais한국의русскийSvenskaNederlandespañolPortuguêspolskiSuomiGaeilgeSlovenskáSlovenijaČeštinaMelayuMagyarországHrvatskaDanskromânescIndonesiaΕλλάδαБългарски езикGalegolietuviųMaoriRepublika e ShqipërisëالعربيةአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьLëtzebuergeschAyitiAfrikaansBosnaíslenskaCambodiaမြန်မာМонголулсМакедонскиmalaɡasʲພາສາລາວKurdîსაქართველოIsiXhosaفارسیisiZuluPilipinoසිංහලTürk diliTiếng ViệtहिंदीТоҷикӣاردوภาษาไทยO'zbekKongeriketবাংলা ভাষারChicheŵaSamoaSesothoCрпскиKiswahiliУкраїнаनेपालीעִבְרִיתپښتوКыргыз тилиҚазақшаCatalàCorsaLatviešuHausaગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaमराठी
Rumah > Berita > Wall Street Journal: Rang undang-undang subsidi kerajaan Biden adalah helah politik lama

Wall Street Journal: Rang undang-undang subsidi kerajaan Biden adalah helah politik lama

Khamis lepas, A.S. Senat memperlihatkan pelan perundangan yang komprehensif untuk "Akta Inovasi dan Persaingan" yang bertujuan untuk meningkatkan daya saing Amerika Syarikat terhadap teknologi China. Wall Street Journal menerbitkan komentar sosial mengenai perkara ini, dengan alasan bahawa "Akta Inovasi dan Persaingan" mempunyai kesan ke atas industri semikonduktor AS. Melaksanakan subsidi kerajaan hanya akan membazirkan wang pembayar cukai.


Artikel itu menyebut bahawa persaingan dengan China akan menentukan arah nasib kebangsaan Amerika dalam beberapa dekad akan datang, dan bigwigs di Kongres Amerika Syarikat tidak mahu berdiri diam. Akta Inovasi dan Pertandingan dan Pertandingan dan Pertandingan yang baru diisytiharkan "membuat permulaan yang buruk. Ia tidak membantu inovasi atau daya saing Amerika Syarikat.

Artikel itu menegaskan bahawa, di permukaan, rang undang-undang itu mewakili konsensus parti yang melintas, tetapi ia sebenarnya mencerminkan stereotaip dan spektrum politik yang sempit dari lonjakan perbelanjaan kongres yang tipikal. Salah satu penaja utama rang undang-undang, anggota Dewan Perwakilan Ro Khanna, berkata secara terang-terangan: "Semua orang tahu bahawa rang undang-undang ini akan lulus, jadi setiap pelobi akan mahu meningkatkan kandungan rang undang-undang sebanyak mungkin."

Wall Street menganggap siri pertandingan China Biden bertindak sebagai helah politik lama.

Wall Street Journal percaya bahawa menghidupkan semula industri semikonduktor AS sebenarnya tidak begitu mendesak. Disebabkan ekonomi skala, pembuatan cip komputer (bukan reka bentuk) sebenarnya telah komoditi yang sangat komoditi, dengan Samsung, TSMC dan Intel menduduki kedudukan utama dalam pembuatan. Walaupun Amerika Syarikat menyumbang 12% daripada pembuatan cip global, syarikat-syarikat Amerika yang menguasai reka bentuk (52%) dan peralatan (50%), yang memimpin China oleh beberapa jawatan, dan Amerika Syarikat adalah terutamanya kumpulan swasta yang menaikkan dana untuk membangunkan industri semikonduktor .

Apa yang kita perlu bimbang adalah wilayah Taiwan China. Wilayah ini menyumbang kira-kira 20% daripada kapasiti pengeluaran global. Pentadbiran Trump telah meminta TSMC untuk membina sebuah kilang baru di Arizona. Memperkukuhkan pertahanan di rantau Asia Pasifik memerlukan peningkatan perbelanjaan pertahanan, tetapi belanjawan Biden sebenarnya memotong perbelanjaan pertahanan.

Dasar pembangunan perindustrian sentiasa berkait rapat dengan politik. Syarikat-syarikat Amerika yang mengikuti prinsip pasaran bebas bergantung kepada "Tangan yang tidak kelihatan" untuk memperuntukkan modal ke kawasan yang paling berkesan, tetapi subsidi kerajaan akan membimbing pelaburan ke arah yang berorientasikan oleh ahli politik. Pemimpin majoriti Chuck Schumer telah berjanji bahawa rang undang-undang itu akan membawa pembuatan cip ke kawasan New York, yang bertepatan dengan idea-idea Setiausaha Perdagangan Gina Raimundo.

Rang undang-undang itu juga termasuk penggunaan $ 120 bilion dalam penyelidikan teknologi canggih, yang akan menggandakan belanjawan tahunan Yayasan Sains Negara (NSF). Ini mungkin membantu meningkatkan pelaburan dalam penyelidikan asas, terutamanya dalam teknologi pertahanan. Tetapi kebanyakan dana dalam Rang Undang-Undang Senat akan digunakan secara langsung untuk penyelidikan yang dibiayai oleh syarikat swasta.

Peruntukan pembiayaan kepada pelbagai institusi penyelidikan saintifik juga berkait rapat dengan geopolitik. Rang undang-undang itu akan menubuhkan sebuah majlis teknologi dan inovasi baru yang bebas daripada Yayasan Sains Negara untuk memastikan pengagihan dana yang adil dan mewujudkan pekerjaan domestik. Tetapi apa yang benar-benar merangsang penyelidikan adalah idea dan bukannya penciptaan pekerjaan.

Artikel itu juga menegaskan bahawa peruntukan dana untuk rang undang-undang itu tidak menggunakan tempat yang munasabah, seperti ketepatan politik yang melibatkan bangsa. Beberapa pembiayaan juga digunakan untuk projek-projek lain, seperti penyelidikan mengenai isu gangguan seksual dalam kumpulan Sains dan Kejuruteraan (STEM), dan "penyelesaian alternatif kepada dinamika hak, hierarki, dan pergantungan dalam akademik," dalam cuba menakutkan China. Orientasi yang lebih baik dari Rang Undang-Undang ini adalah untuk menyediakan biasiswa kepada mahasiswa dan pelajar siswazah yang mempelajari kecerdasan buatan. Walau bagaimanapun, hanya kolej dan universiti yang diiktiraf sebagai "kumpulan pelajar yang pelbagai dan bukan tradisional" layak untuk pembiayaan. Adakah lebih ramai pelajar Asia membuat sekolah kehilangan subsidinya?

Ramai Republikan menyokong rang undang-undang kerana mereka percaya bahawa Amerika Syarikat perlu mengikuti model Cina untuk menangani China. Tetapi kelebihan Amerika Syarikat sentiasa menjadi sistem kapitalis, yang melindungi hak harta intelek dan menggalakkan pelaburan dan inovasi swasta melalui persaingan pasaran. Ini adalah bagaimana Amerika Syarikat memberi respons kepada cabaran Jepun pada tahun 1980-an dan 1990-an. Dalam sepuluh tahun yang lalu, perbelanjaan R & D syarikat AS hampir dua kali ganda, dan mereka berada dalam kedudukan utama dalam bidang teknologi yang paling canggih. Sebaliknya, model Cina lebih cenderung untuk terlibat dalam subsidi kerajaan.

Tiga hari kemudian, "Wall Street Journal" menerima sambutan positif dari profesor Universiti George Mason Donald Boudreaux. Dia menulis sebuah artikel dan menganalisis bahawa ia adalah satu pembaziran masa dan wang untuk membelanjakan wang ke dalam industri semikonduktor AS.

Beliau percaya bahawa ia adalah sangat tidak masuk akal untuk membuang 54000000000 U.S. Wang pembayar cukai ke atas industri semikonduktor AS yang dikatakan menghadapi masalah. Semikonduktor Amerika tidak berada dalam masa krisis kerana ia sepatutnya. Scott Linsicombe dari Institut Cato baru-baru ini merumuskan industri semikonduktor AS: "Amerika Syarikat adalah salah satu daripada lima five five semikonduktor dan pengeksport peralatan yang berkaitan. Pada tahun 2019, ia mengeksport hampir $ 47 bilion dalam produk semikonduktor. Digabungkan dengan laporan industri semikonduktor Amerika Persatuan (SIA), dapat disimpulkan bahawa asas pembuatan semikonduktor AS masih kukuh. " Laporan SIA juga menegaskan bahawa industri semikonduktor AS telah menyumbang hampir separuh daripada jumlah jualan semikonduktor global sejak akhir 1990-an. Sejak jumlah ini sangat stabil, industri semikonduktor AS sentiasa menjadi pemimpin global dalam perbelanjaan modal dan R & D .

Donald Boudreaux menyimpulkan bahawa subsidi tidak berguna untuk industri yang merosot, sementara industri yang berkembang pesat tidak memerlukan subsidi kerajaan.